blower kapot?
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 06 mei 2011 10:41
blower kapot?
Beste mensen,
Bij mijn laguna uit 2005 doet sinds kort van het een op het andere moment de blower (waarschijnlijk) het niet meer.
Alle functies werken, echter er komt geen lucht uit.
Hebben jullie tips waar ik naar kan kijken? waar zit bijvoorbeeld de blower?
Alvast bedankt,
Michiel
Bij mijn laguna uit 2005 doet sinds kort van het een op het andere moment de blower (waarschijnlijk) het niet meer.
Alle functies werken, echter er komt geen lucht uit.
Hebben jullie tips waar ik naar kan kijken? waar zit bijvoorbeeld de blower?
Alvast bedankt,
Michiel
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
Re: blower kapot?
Is er geen zekering defect?
De blower zit onder het dashboard kastje gemonteerd.
als je de binnenbekleding van het dashboardkastje verwijderd (torx-20 schroef losdraaien en dan met platte schroevedraaier bekleidng verwijderen) zie je hem zo zitten.
Je kan hem ook van onderen zien zitten, dan moet je ook een stuk bekleding verwijderen.
De blower zit onder het dashboard kastje gemonteerd.
als je de binnenbekleding van het dashboardkastje verwijderd (torx-20 schroef losdraaien en dan met platte schroevedraaier bekleidng verwijderen) zie je hem zo zitten.
Je kan hem ook van onderen zien zitten, dan moet je ook een stuk bekleding verwijderen.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Dank voor de snelle reactie. wederom
Ik heb gekeken en zie op het oog geen gekke dingen. Welke zekering correspondeert met de blower? ik zie hierover niets staan in het serviceboekje.
Wat zijn nog meer tips om naar te kijken? Aangezien ik zaterdag naar frankrijk rijd hoop ik het voor die tijd te fixen. mijn plan is om morgen de autosloop te bellen en hopelijk een blower te scoren. Uiteraard wil ik voor die tijd alle andere opties hebben bekeken.
Groet,
Michiel

Wat zijn nog meer tips om naar te kijken? Aangezien ik zaterdag naar frankrijk rijd hoop ik het voor die tijd te fixen. mijn plan is om morgen de autosloop te bellen en hopelijk een blower te scoren. Uiteraard wil ik voor die tijd alle andere opties hebben bekeken.
Groet,
Michiel
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Ik zou eerst zeker willen weten dat hij kapot is voordat ik een nieuwe/gebruikte koop
Even de zoek functie gebruiken, is vast nog meer te vinden maar dan heb je vast wat
viewtopic.php?f=117&t=3631
Even de zoek functie gebruiken, is vast nog meer te vinden maar dan heb je vast wat

viewtopic.php?f=117&t=3631
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Beter laat dan nooit, een update;
Destijds is verder gaan kijken; vanaf het dashboardkastje zie je de blower alleen zitten, vanaf de onderkant kan je door 2 schroeven los te draaien en de blower een kwart slag te draaien deze er eenvoudig uit halen.
Ik had op dat moment al een nieuwe op de sloop gehaald, mijn blower was vast gelopen. Echter bij thuiskomst blijken de schoepen van de vervangende blower anders om te staan... Let hier dus op als je dit probleem ook hebt!
Dus geprobeerd de schoepen te wisselen, kom ik erachter dat het motortje in de oude blower veel aanslag heeft. Motortje zoveel mogelijk schoongemaakt (achterkant schuursponsje werkt perfect, geen water/ schoonmaakmiddel gebruiken natuurlijk), daarna doorgespoten met WD40 een ingesmeerd met vet.
Werkt nu al maanden probleemloos!
Destijds is verder gaan kijken; vanaf het dashboardkastje zie je de blower alleen zitten, vanaf de onderkant kan je door 2 schroeven los te draaien en de blower een kwart slag te draaien deze er eenvoudig uit halen.
Ik had op dat moment al een nieuwe op de sloop gehaald, mijn blower was vast gelopen. Echter bij thuiskomst blijken de schoepen van de vervangende blower anders om te staan... Let hier dus op als je dit probleem ook hebt!
Dus geprobeerd de schoepen te wisselen, kom ik erachter dat het motortje in de oude blower veel aanslag heeft. Motortje zoveel mogelijk schoongemaakt (achterkant schuursponsje werkt perfect, geen water/ schoonmaakmiddel gebruiken natuurlijk), daarna doorgespoten met WD40 een ingesmeerd met vet.
Werkt nu al maanden probleemloos!
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 15 nov 2010 08:22
Hallo,
Wie kan mij helpen.
Heb een renault scenic uit 2000, en de blower doet het nu niet meer.
Vorige week zo nu en dan wel, maar denk nu echt overleden.
Hij maakte een raar geluid, een soort van of je in een helikopter zit, hoe harder je ging rijden hoe beter hij het deed, ging je langzamer rijden ging de blower ook minder hard blazen.
De airco doet het maar niet zoals hij het hoort te doen, hij blaast wel iets van koude lucht maar krijg de ramen er niet schoon mee.
Wat kan het zijn?
groetjes debby
Wie kan mij helpen.
Heb een renault scenic uit 2000, en de blower doet het nu niet meer.
Vorige week zo nu en dan wel, maar denk nu echt overleden.
Hij maakte een raar geluid, een soort van of je in een helikopter zit, hoe harder je ging rijden hoe beter hij het deed, ging je langzamer rijden ging de blower ook minder hard blazen.
De airco doet het maar niet zoals hij het hoort te doen, hij blaast wel iets van koude lucht maar krijg de ramen er niet schoon mee.
Wat kan het zijn?
groetjes debby
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 15:28
Laat de airco door een vakman beoordelen, waarschijnlijk zal je uitkomen op een airco servicebeurt.
Demonteer de kachelmotor eens en beoordeel deze.
Demonteer de kachelmotor eens en beoordeel deze.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Debby;
Klinkt als een kapotte blower. Als er weinig tot geen lucht uit de roostertjes komt, bij zowel airco als verwarming dan zou ik eerst naar de blower gaan kijken en niet eerst naar een aircoboer gaan, daar ligt het probleem niet.
Klinkt als een kapotte blower. Als er weinig tot geen lucht uit de roostertjes komt, bij zowel airco als verwarming dan zou ik eerst naar de blower gaan kijken en niet eerst naar een aircoboer gaan, daar ligt het probleem niet.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 15:28
Het probleem is niet helemaal duidelijk omschreven. Als het probleem mbt airco is dat er te weinig lucht uit de roosters komt is het inderdaad puur een blower kwestie. Komt er voldoende lucht uit maar wordt deze niet koud en ontwasemen de ruiten niet dan heb je wel degelijk een probleem met de airco installatie buiten de blower om.
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 15 nov 2010 08:22
hoi Hoi,
Bedankt voor jullie reageren.
Zou het nog een keertje beter uitleggen hihih, vrouw hé
.
De blower doet helemaal niks meer, de airco komt wel iets koude lucht uit maar blaast niet, door de airco word de ruit maar voor een klein deel schoon "geblazen", als ik de blower helemaal warm zet, voel je het wel ietsje warmer worden, maar hij blaast niet zeg maar.
Het is zoooo lastig zeker met dit weer, met de ramen op een kiertje en de airco aan krijg ik net wat ik schreef de ramen ietsje schoon, voor de rest met de wisser aan de gang.
wie kan me helpen wat ik moet doen?
groetjes debby
Bedankt voor jullie reageren.
Zou het nog een keertje beter uitleggen hihih, vrouw hé

De blower doet helemaal niks meer, de airco komt wel iets koude lucht uit maar blaast niet, door de airco word de ruit maar voor een klein deel schoon "geblazen", als ik de blower helemaal warm zet, voel je het wel ietsje warmer worden, maar hij blaast niet zeg maar.
Het is zoooo lastig zeker met dit weer, met de ramen op een kiertje en de airco aan krijg ik net wat ik schreef de ramen ietsje schoon, voor de rest met de wisser aan de gang.
wie kan me helpen wat ik moet doen?
groetjes debby
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Zo te horen draait de blower niet meer(hij blaast geen lucht meer).
Check de zekering, trek deze eruit en kijk of hij heel is (ja) dan er weer in anders nwe van dezelfde waarde.
Heb je climate-control, start de motor van de auto, zet de climate control dan eerst op stop, en daarna aan.
Heb je geen climate-control zet dan de blower uit en dan op volle kracht.
Doet hij het dan nog niet dan is ws de blower defekt.
Ben je zelf niet handig, ga dan naar een garagebedrijf.
SUC6
Check de zekering, trek deze eruit en kijk of hij heel is (ja) dan er weer in anders nwe van dezelfde waarde.
Heb je climate-control, start de motor van de auto, zet de climate control dan eerst op stop, en daarna aan.
Heb je geen climate-control zet dan de blower uit en dan op volle kracht.
Doet hij het dan nog niet dan is ws de blower defekt.
Ben je zelf niet handig, ga dan naar een garagebedrijf.
SUC6
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in